Калоян Янков за първото online заседания на Великотърновския общински съвет
Интервю
Каква е оценката Ви за начина, по който Община Велико Търново се опитва да се справя с кризата, предизвикана от новия коронавирус?
Кризата изненада всички нас, в това число и администрацията и ръководството на Общината. Мисля, че след първоначалния шок кметът и неговият екип започнаха да правят всичко по възможностите си, и да са по-адекватни на ситуацията. Основната им дейност е да следват препоръките и инструкциите на Щаба и правителството за почистване и дезинфекция, организация и спазване на карантинните мерки, работа на администрацията и общинските фирми при новите условия, подпомагане на хората в нужда и т. н. Разбира се винаги може и по-добре, но като цяло мисля, че се полагат усилия мерките да се прилагат.
Трябва да е ясно, че ние ще живеем в такава среда поне още година, и още сега трябва да предвидим средносрочните и дългосрочни отражения на тази криза върху Общината.
Съществено ще намалеят приходите в бюджета. В първа точка от дневния ред на сесията на Общинския съвет от 30 април разглеждахме бюджетната прогноза за 2021-2023 г. и в нея бяха заложени само 0,85 % спад на собствените приходи на Общината за тази година. Според мен спадът в приходите ще е в пъти повече.
Кризата временно закри туризма в града, което е силен удар върху поминъка на много хора и бизнеси. Сигурни ли сме, че той ще се възстанови бързо, или това ще става постепенно и ще отнеме месеци? Възможно е, също така, тази криза да има повече от едно дъно, т. е. засилените противоепидемични мерки да се въведат отново, ако здравната ситуация се влоши. Всичко това идва да ни покаже две неща според мен:
Първо трябва да преоценим настоящите проекти и планове, свързани с туризма. Да ги огледаме още веднъж и да се откажем от някои от тях. Трябва да огледаме и инвестиционната програма и да преценим дали не е добре да се отложат някои проекти. И второ, най-после трябва да се опитаме да направим града привлекателно място не само за туризъм, но и за формиране и развитие на друг бизнес, особено в областта на високите технологии, които в настоящата ситуация са едни от най-малко засегнатите. Не трябва да чакаме край града да мине път или магистрала, за да станем привлекателни.
Общинският съвет проведе първото си дистанционно онлайн заседание. Как протече то?
Това беше първото в историята онлайн заседание на Общинския съвет и то протече учудващо добре – нямаше прекъсвания или повторения на сесията. Колегите общински съветници бяха съсредоточени и внимателни. С една дума, приятно съм изненадан. В това отношение малката администрация на съвета и ИТ отдела на общината заслужават поздравления. Като всяко начало, вниманието ни беше ангажирано в това да няма технически сривове и фалове. Това успешно първо заседание ни дава основание да искаме още по-бързо въвеждане на технологиите в работата на Общинския съвет и администрацията като цяло. Например комисиите към него могат също да заседават онлайн. Много от от колективните органи на общината, като съвети, комисии и други, могат да последват този пример, дори бих казал, че трябва да бъдат задължени да го правят. Трябва най-после да се обърне внимание на електронните услуги, които общината предоставя. Състоянието им в момента е плачевно. За нивото им може да се съди и по това, че в 70-хилядна община като нашата, те са ползвани едва 50 пъти миналата година!
Аз, а и политическата сила към която принадлежа – Да, България, обръщаме особено внимание на цялостната електронизация на администрацията, защото смятаме, че това е един от основните начини не само за по-бърза и ефективна работа на администрацията, но и ключът към цялостна административна реформа и смяна на мисленето на гражданите и на администрацията. А и вече всички се убедихме, че не може да имаме модерна и просперираща България без “онлайн”/електронизирана администрация.
Все пак не всичко мина по мед и масло. Смятам, че Общинският съвет трябваше да вземе конкретно решение за провеждане на онлайн заседание, да определи ad hoc правила за работата му и да избере платформата, през която ще се проведе. Казвам това, не за да се заяждам или да търся кусури, там където ги няма, а защото смятам, че дори и в извънредни ситуации като тази, не бива да бягаме от демократичните принципи и законността, за сметка на бързина и илюзия за по-голяма ефективност.
Как беше осигурен достъпът на гражданите до заседанието?
Това е един от въпросите, които предстоят да бъдат уредени. Съгласно правилника на Общинския съвет заседанията са публични и гражданите могат да присъстват на тях, без да искат разрешение. Нещо повече, с предварителна заявка гражданите могат да се изказват по въпроси от дневния ред.
Доколкото съм запознат, платформата която използвахме – Cisco Webex Meetings, не може да осигури пасивно присъствие на граждани на сесията, т. е. да гледат и слушат, без да имат право да се изказват и да гласуват, но може и да греша. Все пак беше осигурен стрийминг на страницата на общината и live излъчване във Фейсбук. През моята ФБ страница live беше споделен също.
Така че занапред ще трябва да се помисли как да бъде осигурено директното участие на гражданите в сесиите и комисиите на съвета през платформата като зрители, а и като участници, където правилникът позволява.
Смятате ли, че настоящата ситуация възпрепятства работата на Общинския съвет?
Определено първоначално имаше стъписване. Под влияние на емоциите беше отменена мартенската сесията на съвета. Не се прецени, че в голямата зала на Общината има достатъчно място за осигуряване на необходимата дистанция (2-3 метра) между общинските съветници, и при засилена хигиена и дезинфекция може да се проведе заседание. Да не говорим, че Общината разполага и с още по-големи зали, а в някои общини сесиите се проведоха на открито. Тогава беше времето да се вземат бързи мерки, като например освобождаване на синята зона в града, както го направиха много други градове, удължаване на заплащането с отстъпка на местните данъци и такси и др.
Как се справя Общината до момента, предприема ли адекватни мерки и има ли сфери на дейност, в които трябва да очакваме подобрение?
След първоначалното стъписване кметът и ръководството на общината започнаха да следват основните препоръки и инструкции на щаба и правителството. Това разбира се е задължително, но съвсем не е достатъчно. Очакваме от общината много по-широк и цялостен подход към кризата. Належащите нужди, напр. от засилена дезинфекция, трябва да продължат да се задоволяват, но липсва виждане за мерките, които трябва да се предприемат за подпомагане на хората и рестартиране на бизнеса. Кризата ще окаже дългосрочно влияние върху един от основните източници на доходи в Търново – туризма – и общината трябва да има ясно виждане как ще се развива този отрасъл оттук насетне, и какъв е най-ефективният начин да го подпомогне.
От друга страна, се очаква спад на икономиката на страната около 7 %. За общината вероятно ще е по-голям, поради по-големия дял на туризма в общинската икономика. Това означава спад на собствените приходи, а вероятно и намаление на средствата, които общината получава от държавния бюджет. Ръководството на общината трябва да преразгледа инвестиционните проекти и да отложи част от тях.
Как се променя животът на търновци заради противоепидемичните мерки? Как виждате Търново в следващата година, какво трябва да направим, за да се научим да живеем в режим на пандемия?
Животът продължава, и всички ние ще трябва да се приспособим към новите условия. Засилена хигиена, спазване на дистанция, носене на маски и ръкавици ще бъдат част от новото нормално. По-голямо предизвикателство очаква бизнеса. При какви условия ще работят ресторантите и заведенията, кината и театрите, стадионите и спортните зали. Ще могат ли да бъдат рентабилни, ако напр. поради изисквания за по-голяма дистанция се наложи да намалят броя клиенти с една трета или дори наполовина? Отговорите не са лесни, а за някои хора те са свързани направо с оцеляването им. Мисля, че в следващите месеци и години ни очакват сериозни промени. Живеем в предизвикателни времена.
Целта е да минем през окото на бурята с по-малко поражения и когато тя утихне, да сме готови отново да опънем платната. Вероятно посоката ще е по-различна, ще се наложи да сложим нови платна, защото старите ще са скъсани, но важното е корабът да е на вода, и капитанът и екипажът да знаят къде е сушата.